Rozliczanie gadżetów reklamowych w firmie - Girit
Zaloguj Zarejestruj
<strong>Rozliczanie gadżetów reklamowych w firmie</strong>
05 grudnia 2023
Zobacz produkty

Gadżet reklamowy to bardzo ciekawy pomysł na wyróżnienie firmy. Torba z nadrukiem, kubek, notes, długopis z logo to rzeczy, które możesz podarować obecnemu jak i potencjalnemu kontrahentowi. W ten sposób budujesz rozpoznawalność swojej marki.

Czy gadżet reklamowy może być kosztem uzyskania przychodu w firmie?

Tutaj odpowiedź nie jest jednoznaczna.

Przede wszystkim dany zakup można przyporządkować do kosztów uzyskania przychodu jeśli jest on związany z charakterem prowadzonej działalności. Należy udowodnić, iż koszt który poniósł przedsiębiorca pozostaje w bezpośrednim lub pośrednim związku z uzyskanymi przychodami. Zakup gadżetu reklamowego może pośrednio wpływać na uzyskany przychody ale pod pewnymi warunkami.

1. Logo

Zakupiony gadżet reklamowy powinien być opatrzony logo, aby w ten sposób wpływać pozytywnie na rozpoznawalność firmy.

2. Wartość gadżetu reklamowego

Istotną kwestią jest wartość zakupionego gadżetu reklamowego.

Przeanalizujmy dwie sytuacje:

  1. zakup 200 sztuk długopisów z logo firmy o niskiej wartości każdy poniżej 8 zł
  2. zakup 20 sztuk markowych długopisów z logo firmy każdy o wartości 200 zł

Który zakup będzie stanowił koszt uzyskania przychodu?

Kosztem uzyskania przychodu może być gadżet o niskiej wartości na którym będzie widniało logo firmowe. Taki wydatek nie będzie kojarzył się z prestiżem czy okazałością. Będzie to masowe działanie reklamowe.

Zakup 20 sztuk drogich markowych długopisów z logo należy zakwalifikować jako wydatek na reprezentacje. Nie będzie to kosztem uzyskania przychodów ze względu na wysoką wartość takiego długopisu nawet jeżeli będzie na nim logo firmy.

3. Sposób wykorzystania gadżetu reklamowego

Należy rozróżnić sposób wykorzystania gadżetu reklamowego.

Jeżeli dany gadżet będzie rozdawany wszystkim obecnym jak i potencjalnym klientom  w sposób masowy w celu reklamowania marki to można ująć do kosztów uzyskania przychodu.

Natomiast w sytuacji, gdy dany gadżet o wysokiej wartości będzie przeznaczony tylko dla wyselekcjonowanych klientów to nie można go uznać za koszt uzyskania przychodu. Wówczas mamy do czynienia z wydatkiem na reprezentacje, ponieważ można uznać iż celem tego zakupu jest kształtowanie wizerunku firmy.

Gadżet dla klienta – osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej

Gadżet można podarować klientowi, który prowadzi działalność gospodarczą lub osobie fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej.

W tym drugim przypadku należy mieć świadomość, że w sytuacji, gdy rozdajemy gadżety reklamowe klientom w ramach akcji reklamowej będzie to stanowiło nieodpłatne świadczenie, czyli przychód dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są wartości nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł.

Istotne jest, iż zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Wartość 200 zł odnosi się do wartości jednorazowego upominku. Jeśli osoba fizyczna otrzyma kilka gadżetów reklamowych, których łączna wartość wyniesie więcej niż 200 zł, to nadal można korzystać ze zwolnienia.

W sytuacji, gdy  jednorazowa wartość gadżetu w ramach reklamy  przekracza kwotę 200 zł, to podlega ona opodatkowaniu w całości.

Podatek VAT

Kiedy można odliczyć VAT od nabycia gadżetów reklamowych? Wtedy, gdy zakup gadżetów reklamowych jest związany z czynnościami opodatkowanymi.

Kiedy należy naliczyć (czyli zapłacić) podatek VAT? W sytuacji gdy podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT od zakupu omawianych upominków. Wówczas ich przekazanie kontrahentom może wiązać się z koniecznością zapłaty podatku VAT.

Oczywiście można uniknąć płacenia podatku VAT. Zwolniony będzie zawsze upominek o wartości mniejszej niż 10zł. Jeżeli upominek będzie miał wartość większą niż 10 zł to może być zwolniony z VAT pod warunkiem, iż łączna wartość wszystkich upominków przekazanych danemu klientowi w jednym roku nie wyniesie więcej niż 100 zł, a przedsiębiorca będzie prowadzić ewidencję pozwalającą ustalić tożsamości osób przez niego obdarowanych.

Pamiętaj jednak, że gdy nie jesteś pewny jak zaklasyfikować gadżet reklamowy bądź masz dodatkowe pytania skontaktuj się ze specjalistą w dziedzinie księgowości, który rozwieje Twoje wątpliwości.

Artykuł przygotowała Główna Księgowa Sylwia Kulik z firmy Kulik Księgowość.